Klantcase: Zorg en Zekerheid

0 0

Persona ZZ2De klant centraal stellen is een belangrijk uitgangspunt voor Zorg en Zekerheid. Een inspirerend gesprek met Tamar Voskamp, Klant Proces Manager over het gebruik van persona’s om een doelgroep in kaart te brengen gaf aanleiding tot het organiseren van een workshop. Het doel was om de al door Zorg en Zekerheid gedefinieerde persona’s verder uit te werken en een nadere verdieping te krijgen in de specifieke drijfveren van hun doelgroepen.

De Groene Marketeer werd gevraagd een LEGO Serious Play workshop te faciliteren zodat voor de deelnemers in korte tijd een gedeelde visie over de persona’s zou ontstaan. Het doel was dat de persona’s voor Zorg en Zekerheid als referentie kunnen dienen waaraan content en processen worden getoetst en het klantbewustzijn worden vergroot. Door te werken in twee subgroepen konden op twee persona’s in detail worden uitgewerkt. Tot slot werden de verhalen over de persona’s gedeeld met elkaar.


Hieronder een aantal quotes van de deelnemers over hun ervaring:Persona ZZ1

“Ik vond de workshop erg leuk. Wat ik erg fijn vond was dat we meteen aan de slag gingen en dit al kunnen gaan gebruiken. Ik was bang dat het een ‘vaag’ iets ging worden, waarvan we niet meteen het resultaat zouden zien. Dit was erg duidelijk en tastbaar. We hebben in de workshop al iets gecreëerd, wat we meteen kunnen gebruiken.”

“Leuk te merken dat iedereen zich zo enthousiast inzet en hoe een verzonnen persoon met onze gedachten en legosteentjes kan ontstaan. Je gelooft zo dat het een echte klant is. Voor de diverse afdelingen kan het helpen een duidelijke persona te zien. Zo voelt men zich betrokken bij een persoon i.p.v. een BSN of relatienummer.”

Het eindresultaat van de workshop werd door Tamar Voskamp als volgt beschreven:

“Wij zijn volop bezig met persona’s. Wel zijn de persona’s veranderd, maar de basis komt uit jouw workshop.
Ook het werken met LEGO hebben we vaker gedaan en blijven we doen.”


Zorg en Zekerheid

Zorg en Zekerheid is de regionale zorgverzekeraar in en rondom Leiden en het Groene Hart die zich sterk maakt voor toegankelijke én betaalbare zorg. Bij Zorg en Zekerheid staat de gezondheid van de klant centraal.

Zorg en Zekerheid vindt dat zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar moet blijven. Bij de dienstverlening staan service en kwaliteit van deze dienstverlening voorop. Zorg en Zekerheid heeft ruim 415.000 verzekerden.

Plaats een reactie

DE GROENE MARKETEER